Згідно прийнятого законодавства України, впровадження процедур виробництва, згідно з критеріями НАССР, є обов’язковою вимогою для всіх українських малих та великих потужностей, що взаємодіють з продуктами харчування.
Чистота на харчових підприємствах і в закладах громадського харчування - це питання, на яке варто звернути особливу увагу. Мова йде не тільки про ділові ризики і погану репутацію, а й про людське життя! Важливо контролювати найменші нюанси в області виробництва продуктів харчування, уникати перехресного забруднення, використовувати якісні засоби для прибирання та дезінфекції, якісний інвентар, який легко очищати, проводити навчальні тренінги для персоналу тощо.
Компанія «Бетта-Сервіс», національний постачальник професійних комплексних рішень для чистоти та гігієни на території України, постійно прагне максимізувати якість сервісу завдяки впровадженню інноваційних продуктів, оптимізації робочих процесів та співпраці з найкращими світовими виробниками продукції для індустрії прибирання. Як лідер у сфері забезпечення рішеннями гігієни та чистоти, зокрема для харчового виробництва, компанія підтримує і активно допомагає впроваджувати як міжнародні практики, так і державні стандарти в Україні.
Продуктовий портфель компанії поповнився датською торговою маркою Vikan - виробником гігієнічного інвентаря для прибирання закладів громадського харчування, харчової промисловості та інших сфер, де високі санітарні стандарти особливо важливі.
Про розширення асортименту, участь компанії у впровадженні системи HACCP, ефективність застосування інвентаря Vikаn, про поліпшення ситуації з гігієною на українських підприємствах поговоримо з керівником компанії «Бетта-Сервіс» Евеліною Галоян.
Евеліно, як ви вважаєте, чому, стандарти харчової безпеки важливі для розвитку будь-якого харчового бізнесу?
Як показує практика, виробники харчової промисловості в процесі роботи стикаються з різними факторами, такими як ріст конкуренції на ринку, підвищення вимог покупців до якості та безпеки продукту, нечітке законодавство, глобалізація роздрібної торгівлі і постачання, ціновий тиск, скандали у ЗМІ.
Для того, щоб ефективно відповідати на ці виклики, бути вагомим гравцем галузі зі стабільною репутацією, необхідно дотримуватися високих стандартів на підприємстві, особливо стандартів харчової безпеки.
Покупці все частіше турбуються про безпеку харчових продуктів. З чим це пов’язано?
«Сучасний споживач – усвідомлена людина, яка має доступ до різних джерел інформації, піклується про своє здоров’я і майбутнє, прагне отримати якісний сервіс за свої гроші. З великим ростом конкуренції на ринку утримати свого клієнта можна лише забезпечивши його першокласним продуктом і високоякісним сервісом», - коментує Евеліна Галоян.
Це досить природньо. Сучасний споживач – усвідомлена людина, яка має доступ до різних джерел інформації, піклується про своє здоров’я і майбутнє, прагне отримати якісний сервіс за свої гроші. З великим ростом конкуренції на ринку утримати свого клієнта можна лише забезпечивши його першокласним продуктом і високоякісним сервісом. І така тенденція відстежуєтеся у будь-якому бізнесі.
Візьмемо, наприклад, результати дослідження відношення покупців до харчової безпеки, проведеного компанією Deloitte Development (компанія, що пропонує аудиторські, консалтингові консультації, управління ризиками). Згідно висновків компанії, 73% респондентів більше стурбовані якістю харчової продукції, ніж це було раніше, а 57% респондентів тимчасово або назавжди відмовилися від вживання певних продуктів в результаті негативних відгуків.
В Україні в медіа та в соціальних мережах ми часто спостерігаємо сумні випадки отруєння як вуличною їжею, так і їжею в дорогих закладах. Тренди харчування, наприклад, ЗОЖ, вегетаріанство та інші, досвід і відгуки оточуючих формують думку та сприйняття споживача.
У чому відмінність попередньої практики та нової системи харчової безпеки?
«Система управління безпекою харчової продукції HACCP – це превентивний підхід, направленний на запобігання появи небезпечних факторів, їх негативного впливу на харчову продукцію на усіх етапах: під час її виробництва, зберігання та реалізації», - говорить Евеліна Галоян.
Традиційний контроль харчової безпеки націлений на контроль вже готової продукції і виявляє проблеми після того, як вони з'явилися. Це застарілий підхід, який не тільки не відповідає сучасним міжнародним вимогам, але і самі виробники несуть збитки. Система управління безпекою харчової продукції HACCP – це превентивний підхід, направленний на запобігання появи небезпечних факторів, їх негативного впливу на харчову продукцію на усіх етапах: під час її виробництва, зберігання та реалізації.
Незважаючи на різноманітність стандартів та підходів до харчової безпеки (яких існує у світі декілька), їх фундаментом слугують попередні програми (базові вимоги до санітарії, гігієни, виробництва, гігієни співробітників і т.п.), які, як правило, є мінімальними обов'язковими вимогами держави до харчового підприємства. На основі цих вимог формується каркас всіх процесів на підприємстві, де розробляється і впроваджується система НАССР. А що далі? Тут сам власник або керівництво виробництва визначає, яким критеріям, стандартам або очікуванням споживачів вони хочуть відповідати.
Яким чином ваша компанія допомагає на етапах впровадження системи HACCP?
Перед початком співпраці з харчовим підприємством експерти компанії «Бетта-Сервіс» відвідують його і аналізують потреби, тобто роблять оцінку всього санітарного аспекту роботи підприємства. Далі ми розробляємо програму рекомендацій та етапи впровадження індивідуально підібраних санітарно-гігієнічних рішень, продуктів та систем. Важливою частиною є тренінги для команди клієнта, ми навчаємо, як правильно використовувати професійну техніку, хімію та інвентар, щоб досягти максимальних результатів. Та, звичайно, в таких проектах йде двосторонній аналіз і консультативний супровід.
Нещодавно наш продуктовий портфель поповнився актуальною для виробництв новинкою – інвентарем для прибирання ТМ Vikan, і ми впевнені, що український бізнес також скоро оцінить усі його переваги.
Обладнання Vikan є частиною повноцінної програми з прибирання на підприємствах, що враховує індивідуальні завдання і засновується на оцінці конкретних ризиків.
Те, як на підприємстві проводиться прибирання, які інструменти використовуються, безпосередньо впливає на якість і безпеку кінцевого продукту. При прибиранні важливо звести до мінімуму будь-який ризик перехресного забруднення як поверхонь, так і відкритих продуктів харчування. Використання подачі води під час прибирання або повітря під високим тиском може приводити до поширення забруднень, а застосування високоякісних ручних інструментів, професійних пилососів та підлогомийних машин допомагають цей ризик знизити.
Розкажіть про специфіку прибирання на промислових підприємствах.
Прибирання на підприємствах – задача не з легких, і не існує єдиної методики підтримання чистоти на усіх підприємствах. Все залежить від того, що виробляє підприємство. Виходячи зі специфіки та складності об’єкту, типів забруднень, метражу приміщення, індивідуальних вимог замовника підбирається професійна хімія, дезінфектанти та інвентар.
Одним з найважливіших аспектів в прибиранні харчових виробництв є знання технологій прибирання, вміння працювати зі специфічними забрудненнями у виробничих цехах, очищення від органічних забруднень, правильне дозування та використання промислових очищувачів.
Яка роль відводиться інвентарю для прибирання?
В основі філософії ТМ Vikan лежить кольорове кодування та маркування інвентарю, що також є в основі підходу системи HACCP. Вже всім відомий принцип поділу харчового виробництва або ресторану на кольорові зони. Згідно зі стандартами, прийнятими Британським інститутом наук про очищення BICSc, інвентар і витратні матеріали, повинні мати колір, відповідний до зони, що прибирається.
Наприклад, червоний колір використовується для очищення зон, де обробляють та готують сире м'ясо, синій - для зон підвищеної небезпеки (зазвичай санітарних зон). Завдяки подібному розмежуванню у працівника менше шансів зробити помилку при роботі, і, як наслідок, знижуються ризики перехресного забруднення! До речі, приклад, який я навела, може не відповідати прийнятим нормам на виробництві - немає юридичних вимог до кольору і зон, де буде застосовуватись інвентар, кожен керівник або команда по впровадженню НАССР на підприємстві може вибрати свою зручну схему.
Vikan для харчових виробництв пропонує лінійку продуктів, виконаних у 12 кольорах. Крім цього увесь інвентар датського бренду розроблений на основі вивчення особливостей безпеки продуктів харчування і гігієни з урахуванням специфічних потреб саме галузі харчової промисловості, є зручним та якісним, легко миється і відповідає стандартам ДС, що пред'являється законодавством до всіх пластикових інструментів, які контактують з продуктами харчування в ЄС.
Як правильно зберігати та доглядати за інвентарем?
Інструменти для прибирання Vikan тестуються і отримують підтвердження безпечного використання з більшістю миючих, дезинфікуючих і знезаражувальних засобів, що застосовуються в харчовій промисловості. При цьому, однак, повинні дотримуватися всі рекомендації виробника, що стосуються часу, температури і концентрації хімічних засобів. Також продукти Vikan легко переносять температуру автоклавування протягом стандартного часу, потрібного на знищення мікробів.
Для зведення до мінімуму ризику перетворити прибиральні інструменти в джерело і розповсюджувач перехресного забруднення, інвентар необхідно правильно очищати, дезінфікувати та зберігати. Це значить, що методи і протоколи прибирання та дезінфекції повинні розроблятися і вводитися на основі грамотної оцінки ризиків.
Підвищення рівня чистоти і гігієни на українських виробництвах виведе їх на новий рівень?
Будь який продукт нашого портфелю розробляється з одним завданням - працювати. Якщо він не працює, тобто не справляється із завданням якісно і ефективно, це значить, що ми та наші міжнародні партнери не справляємось зі своєю головною метою - полегшити працівникам підприємств роботу і досягнути бажаного рівня гігієни. Якщо до функціональності підприємства ставляться не менш серйозно, ніж це робимо ми, - то моя відповідь – так!